Een financieel tussenpersoon is geen liefdadigheidsinstelling. Er moet geld verdiend worden om als bedrijf te kunnen blijven draaien. Anders dan bij hypotheken en verzekeringen, is het wettelijk verboden om kosten direct aan de klant in rekening te brengen bij het bemiddelen van consumptief krediet. Hoe verdient een tussenpersoon dan geld?

Provisie

Een tussenpersoon die bemiddelt in consumptief krediet ontvangt per afgesloten lening provisie van de bank.  De hoogte van die provisie is afhankelijk van de rente van de lening. Hoe hoger de rente, hoe meer provisie de tussenpersoon ontvangt van de bank. Een tussenpersoon die veel winst wil maken kan er dus voor kiezen om een hogere rente aan te bieden voor meer provisie, terwijl een lagere rente wellicht voor u beschikbaar is. Daarom is het altijd verstandig om aanbiedingen van meerdere tussenpersonen te vergelijken, zodat u altijd de meest voordelige lening afsluit.

Vergelijk altijd voor het grootste voordeel

Verzekeringen

Voor het afsluiten van verzekeringen mogen wel kosten direct aan de klant doorberekend worden. De kosten hiervoor verschillen per tussenpersoon. Net als met de lening zelf en eventuele abonnementen is het belangrijk dat u verschillende aanbieders vergelijkt. Zo loopt u minder risico dat u veel geld betaald terwijl dat niet nodig is.

Abonnementen

Sommige tussenpersonen bieden een abonnement aan. Vaak bieden zij aan om uw financiële situatie in de gaten te houden na het afsluiten van een lening. Een tussenpersoon weet echter vaak niet wanneer er iets in uw financiële situatie veranderd totdat u het zelf meldt. Een dergelijk abonnement heeft weinig zin als u zelf zulke wijzigingen meldt en zelf regelmatig onderzoekt of een lagere rente beschikbaar is. Vraag uzelf altijd goed af of datgene wat met het abonnement wordt aangeboden ook echt toegevoegde waarde voor u heeft voordat u deze afsluit.

Kies voor de voordeligste optie

Bij Consumenten Advies Nederland kunt u er altijd op vertrouwen dat u het voordeligste voorstel krijgt. Voor het oversluiten van uw leningen rekenen wij nooit kosten en hoeft u ook niet te tekenen voor een duur abonnement. Bij Consumenten Advies Nederland vinden wij een goede langdurige band met onze klanten belangrijker dan het hoogste provisietarief. Er is ten slotte geen betere reclame dan een tevreden klant.

Voor een geheel vrijblijvende offerte belt u met ons op 030-68 69 340 of vul het formulier aan de rechterzijde in.

Andere artikelen